Weblog grafika ~ píše whitwa


Pozor! Vaše zobrazovací zařízení neumí obsah této stránky zobrazit s pokročilým formátováním (CSS). Pak možná přivítáte systém klávesových zkratek.


Mám obavy z budoucnosti (Akt.)

Budoucnost ?!? Předem chci říct, nejsem žádný pesimista ani grínpísák, hipísák či člen hnutí podobného ražení, píšu čistě co si myslím, pravdu a bez růžových brílí. Rovněž si nemyslete, že k podobným věcem chci psát stále, ale prostě to musím ventilovat, to je jediná věc kterou s tím zmůžu. Reaguji na Filův spot „Ropný zlom“, nechci psát o vývoji naší zhnilé společnosti a o tom jak rabujeme zemi, to nemá cenu, chci psát o velmi aktuálním problému.

Ropa končí

Nalézt v dnešní době nová objemná naleziště ropy, která by pokryla růst populace a pokles zásob ropy je sci-fi, nebo spíše naprosto nemožné. Ropa začala docházet, pociťují to i hýčkaní amíci, kterým se jejich doposud 6× levnějši benzín stáva stále cennějším. Ale nejde jen o dopravu pro kterou bude mít úbytek a konec ropy za následek postupné selhání veškeré dopravy, přepravní společnosti (letadla, vlaky, auta, autobusy a další) budou omezovat provoz, zvyšovat ceny a krachovat. Můžete zapomenout na jakékoliv cestování, finančním problémem bude i cesta do práce. Ropa je všude, mnoho lidí si myslí že se týka pouze dopravy, omyl, ropa je nedílnou součástí veškerého našeho luxusního života (pokud se nechceme vrátit do doby kamenné), stejně tak jakože my se skládáme z vody, naprostá většina věcí kolem nás se zase skládá z ropy – jsou z ní vyráběny léky, masti, oleje, veškeré druhy gumy (od pneumatik, přes podrážku boty až po gumu v trenýrkách), silnice, veškeré plasty, umělé tkaniny… mohu takto pokračovat do nekonečna – ropa pohání současnou moderní společnost od hlavy až k patě, bez ropy jsme opravdu v háji - v současné době jsou chabé alternativy pouze pro pár materiálů, většinou cenově nedostupné…

Dále jen pro silné povahy

To že si řežeme větev sami pod sebou už začalo, lidé o tom neví, nechápou to, veškeré věci kolem sebe berou za samozřejmost a hledí jen na svoje blaho, nedokáží se povznést, dívat se na věci z jiného správného úhlu a hledět do budoucna. Vlády o tom mluvit nechtějí, odborníky lidé neposlouchájí… nědokáží si přece představit že jednou nebudou moci koupit benzín, šaty, boty, pitomé kabely, nebo snad jídlo nebo vodu. Nedokáží si uvědomit, že jednou toho všeho bude konec, neexistuje a ani nebude existovat náhradní řešení, kvůli vzniklým problémům budou umírat milióny lidí. Drtivá většina lidí si to neuvědomuje a odmítáto slovy: „Však ono se to nějak vyřeší, oni něco nového najdou a vymyslí“, nebo „Jeslti to tak je, bylo by toho všude plno“. Předpokládejme, že vláda všech zemí přestane problém zapírat a přizná, že je tu opravdu do deseti let nedostatek pohoných hmot, jejich cena bude geometrickou řadou stoupat stejně tak jak zásoby klesat – lidé si přestanou kupovat motorová vozidla, spousta lidí přijde o práci, stoupne nezaměstnanost a kriminalita, půjde to ráz na ráz, a to neberu v potaz ostatní odvětví (textilní, chemické, gumárenské a pod.). A samozřejmě války, rabování a oživení lidského hyenismu a základních instinktů…

Sečteno, podtrženo

Prostě, v brzké době to skončí, bude to „husté“ a není šance, že by to někdo nebo něco vyřešilo, včetně válek. Jediná možnost je se s tím prostě smířit a žít, dokud to jde… Pokud toto dokážete příjmout a uvědomit si, máte šanci žít i za 20 let.

Aktualizace: Byl jsem požádán o zdroje a další odkazy, zde uvádím seznam, seřazen sestupně podle obsahové důležitosti zdroje:

Napsáno 3/09/2005 v 00:32. RSS komentářů. TrackBack URI.

Komentáře (27)

[1] Jirin (3/09/2005 v 00:51 )
Jirin

Ropa je sice vazny problem, ale podle me to vidis moc cerne. Uz nyni se testuji nove pohonne hmoty, vodik apod. a tak jako tak by se na to stejne casem preslo. Bude to sice stat hafo penez, ale nic jineho nezbyde nez na to prejit. Co se tyce dalsich veci, jak jsi zde psal, nezbude nam nez se bez nejakych obejit, napr zvykacky:D a nekde se bude take muset vymyslet nahrada. Myslim ale ze loziska na takovyhc dvacet let jeste budou a to je opravdu pro dnesni moderni dobu dle me dost casu…

Jsou zde ale dle me jeste vaznejsi problemy, jako napriklad globalni oteplovani a s nim spojeny vzestup hladiny oceanu, chudoba v zemich chudeho Jihu a dalsi…  – Sice toto nema s ropou nic spolecneho ale dle me je ot vaznejsi problem…

 
[2] whitwa (3/09/2005 v 01:03 )
whitwa

Ver mi, nevidim to cerne, vidim to tak jak to je a pokud si o tom zjistis vic uvidis to same.
Jasne, alternativni pohony existuji, ale jenom prechod na ne bude stat miliardy, ty bys na hybridni vodikovy motor a prestavbu mel?

„Co se tyce dalsich veci, jak jsi zde psal, nezbude nam nez se bez nejakych obejit“
No, uvidim jak se obejdes bez plastove klavesnice, sedacky a volantu v aute, mobilu, zehlicky atd.. do nekonecna. Rikam nove alternativy neexistuji, na světe se najednou nezjevi zasoby „neceho“ co nam zachrani „zadek“

„Jsou zde ale dle me jeste vaznejsi problemy, jako napriklad globalni oteplovani a s nim spojeny vzestup hladiny oceanu, chudoba v zemich chudeho Jihu a dalsi? ? Sice toto nema s ropou nic spolecneho ale dle me je ot vaznejsi problem?“
jiste, to jsem nakousl v onom „nechci psát o vývoji naší zhnilé společnosti a o tom jak rabujeme zemi, to nemá cenu“, ale toto je globalni problem, tyka se vsech a vseho… ne primorskych oblasti, trpu a subtropu a chudych…

 
[3] Jirin (3/09/2005 v 01:24 )
Jirin

Ano mas pravdu. Plasty budou problem, ale i to se vyresi az to bude nutne. Vodikovy motor ted neni prilis pro normalni spotrebitele, ale to nikdy neni u nove technologie. Vyrabi se spise prototypy. Az budou potreba bude v teto oblasti sirsi pokryti trhu → konkurence → a automaticky nizsi ceny.

Co se tyce tech plastu, tak jsem se ted s kamosem shodli na tom ze by se meli teoreticky dat recyklovat, takze by byl dalsi problem vyresen.

 
[4] meca (3/09/2005 v 07:55 )
meca

Před čtrnácti dny jsem byl na soustředění, kde jsme skoro furt koukali na čt2. Byli tam vcelku zajímavé věci.. Především o teroristech a ostatních problémech blízké budoucnosti. Zprvu nás to bavilo, ale čím více jsme viděli problémů, tím více jsme museli přemýšlet. Dospělo to k tomu, že jsme se již radši koukali na Argedbu, či Svatou lásku, či jak se ty telenoveli jmenujou..

Chápeš co tim chci říct? Těch problémů je šíleně mrtě moc. Na druhou stranu, společnost nespí, jak si myslíš.. Vědci na celém světě se snaží vymýšlet stále nové věci, samozřejmě, kdyby dostali o pár miliard víc, šlo by to lépe.. Pak je tu reciklování, které sice nepůjde do nekonečna, ale trochu času nám taky dá..

Většina lidí si to sic neuvědomuje, ale ostatní s tím něco dělají a co udělají se uvidí až se to stane. Život je hald změna ;)

 
[5] meca (3/09/2005 v 09:14 )
meca

Teďka jsem přistihl mého dědu, jak se zježenými vlasy čte v novinách, že se zdraží benzín, tak jsme začali polemizovat a došli jsme k závěru, že se kdyžtak vrátíme k dřevěnému palivu, jenž se pouužívalo u „automobilů“ v jeho mládí ;)

 
[6] Kahi (3/09/2005 v 10:12 )
Kahi

Bylo by vhodné i napsat seznam informačních zdrojů, aby ten článek trošku působil věrohodněji. Zatím se mi tvé dedukce zdají nereálné, příp. si je nedokážu vysvětlit. „…Lidé si přestanou kupovat motorová vozidla, spousta lidí přijde o práci, stoupne nezaměstnanost a kriminalita…“ – možná se to Tobě zdá logické, ale já se ptám PROČ, a to za každou částí věty. A v článku nikde nevidím odpověď na to, proč je nemožné, aby automobilky, do těch, řekněme, patnácti let vyvinuli automobil jezdící na alternativní palivo? Chybí dost zásadně graf, který by ukázal, kolik procent vytěžené nafty se spotřebuje na tvorbu léků a plastů, a kolik k výrobě pohonných hmot a kolik k asfaltu. Pokud nevidím tento graf, tak věřím svému a amatérskému, a možná mylnému úsudku, že především tu jde o ty pohonné hmoty.

Taky by mě zajímalo, jak jsi přišel na vztah mezi růstem populace a spotřebou ropy – ne, já to nepopírám, jen chci důkaz.

Jen tak na okraj. V tomto Reflexu mě zaujal graf, který ukazuje, že samotné spojené státy spotřebovávají tolik nafty, jako dalších šest největších spotřebitelů.

Zkrátka a dobře, ten článek se mi zdá bez jakýchkoli odkazů, které by potvrzovaly správnost tvých dedukcí, příliš spekulativní.

 
[7] whitwa (3/09/2005 v 10:57 )
whitwa

Kahi: Věř mi, že spekulativní není, spíše je víceméně „optimistický“, taky jsem tomu nevěřil, mnoho lidí tomu nevěří nebo si to nedokáží připustit.. odkazy a zdroje uvedu za moment.

meca: zcela jistě to bude návrat někdy do 18. století, ostatní věci jako oteplování, nedostatek kyslíku jsou vlastně pouze spekulace, ale toto je jistota, to je skutečnost která se stane na beton. To že dojde ropa prostě jendou nastat musí, neexistuje že by něco mohlo vyrábět ropu tak rychle jak lidstvo píská – toto země nedokáže.

Jirin: plasty jdou recyklovat pouze z části, ale jak chceš později dělat neco ze suroviny, která už neexistuje?

 
[8] whitwa (3/09/2005 v 11:06 )
whitwa

Je to tam…

 
[9] Jirin (3/09/2005 v 14:46 )
Jirin

Jak uz tady nekdo psal recyklace, sice nepujde porad, ale da dalsi cas, ktery je potreba na vyreseni situace…

Jinak oteplovani neni jen nejaka spekulace, ale je ot fakt, ktery uz probiha, prumerna teplota se zvedla v minulém stoleti tusim o 2°C a v nasledujicim to byt az o sest stupnu. Jiz nyni muzes videt, ze oteplovani dava ukazovat jiz nyni na sebe. Viz clanek v Pravu, vice prirodnich katastrof je s tim spojenych posledni prave Katrina a dalsi…

 
[10] whitwa (3/09/2005 v 18:28 )
whitwa

Přiklad: co je horsi? To ze ti neco zbori barak nebo to ze ho nebudes mit potom z ceho postavit?

 
[11] Kahi (3/09/2005 v 19:10 )
Kahi

hmm, stejně nechápu, proč si myslíš, že „není šance, že by to někdo nebo něco vyřešilo“.

 
[12] whitwa (3/09/2005 v 20:19 )
whitwa

Protoze na zemi neni nic podobneho jako ropa, to je zakladni surovina, neni v jakykoliv silach vyrabet umelou ropu a pokryt s ni vsechny pozadavky dnesního světa, pouze jeji casti, proto rikam ze neni sance ze by se to nejak vyresilo, ropa proste jednou dojde a nikdo s tim nic nenadela.. ropa tu uz nebude a prirozenou cestou se vytvari pomalu

 
[13] Kahi (3/09/2005 v 21:45 )
Kahi

No, je to tvůj názor :). Já jsem optimista, a věřím, že do okamžiku, než se pro nás stanou ropné produkty nedostupné, se najdou náhrady. :) Ta náhrada třeba nebude umělá ropa, ale v dopravě to bude například vodík. Kdybych nevěřil, tak se můžu jít rovnou zakopat, ne? :)

 
[14] whitwa (3/09/2005 v 22:15 )
whitwa

No právěže já jsem také optimista a v tom duchu jsem psal i ten text, nezminoval jsem se o tom ze budou valky atd.. :) Praveze patris mezi drtivou vetsinu lidi ktera do hloubky tohoto problemu nevidi, nedokazi si to pripustit, proste je to neco tak nepredstavitelneho jako nekonecnost vesmiru

 
[15] Jirin (3/09/2005 v 22:52 )
Jirin

Naprosto se ztotoznuji s Kahim, nahrada se casem uricte najde, aspon v to verim. Urcite nebude univezalni a nenahradi vse, ale proste bude vice surovin, ktere nahradi tu jednu(ropu). Musime se na svet pres ruzove bryle, kdybychom se nedivali, tak by jen pribyvalo lidi na Nuselskym moste:-)

 
[16] groula (7/09/2005 v 15:15 )
groula

Nesouhlasim. Ropa jednou dojde, to je fakt, ale nahradit se dá poměrně „snadno“. Teda né zas tak snadno, ale uhlí, který se teď pomalu přestává těžit ještě nějakou dobu vydrží (dýl než ropa, což je vědecky podloženej fakt) a z uhlí se dá vyrobit to samý jako z ropy. Němčouři za války vyráběli z uhlí benzín, tak proč starou technologii neoprášit.
Nevrdim, že se cane benzinu pak nezvedne, ale náhrady sou, zatim.
Další věcí je tzv C1 chemie (ta jednička je jako index, ale nevim, jestli to tady podporuje HTML tagy) z C (tedy jednoho uhlíku) se dá vyrobit uplně všechno. Použitim správnýho zeolitovýho katalyzátoru je možný z methanu vyrobit kupříkladu benzen, a to už je jenom krok k plnohodnotnýmu benzínu.
Ropa dojde, ale nemyslim si, že to bude až tak velký drama.

BTW: kdyby na týhle zeměkouli několik miliard lidí zařvalo ať hlady, nedostatkem elektrický energie, popřípadě nefunkční klimatizací ve voze, rozhodně by to taky nebylo na škodu

Groula

 
[17] asd123 (10/09/2005 v 01:02 )
asd123

Musim souhlasit s autorem clanku. Kahi, ty si zjisti co vsechno z ropy je. Prestante mluvit o doprave. Ale uvazujte. V dnesni dobe se na kazdym vyrobku podili ropa. Jestli mi neverite tak zacnete analyzovat a zdesite se. (Globalni oteplovani? Haha , jeste neni jiste, ze se spis otepli a bude jen horko nebo je to start dalsi doby ledove). Rad ctu vedecke clanky z internetu, casopisu a novin. Jednou vysel super clanek jak bude vypadat zivot od ted za 50 let. Bylo to postupne rozebrany jak to slo a musim rict, ze docucani ropy tam bylo. Dalsi velky bod byla pitna voda,valka, drasticky ubytek populace a koncilo to necim jako jsou cyborci a jejich hlasovaci prava. No zatim porad jeste sci-fi, ale z pulky na nejvys pravdepodobne. Zajemcum pro srandu oscanuju a zaslu. (zdroj prekladu byl 21.stoleti)

 
[18] whitwa (10/09/2005 v 10:29 )
whitwa

Add: pamatujte to co je dnes sci-fi bude jednou skutečností, Verneho by taky nikdy nenepadlo ze jeho vymyslene vynalezy v knihach, cesty na mesic a pod hladinu more bude nekdy normalni…

Jinak diky za reakce :)

 
[19] Rasa (19/09/2005 v 16:53 )
Rasa

Spousta veci ktera se dnes vyrabi z ropy se da vyrobit i jinym zpusobem (je to jenom otazka penez a technologie).A kdyz narazite na zacatek konce civilizace jak ji zname tak staci shlednout pentalogii sileny max (mad max).:))

 
[20] whitwa (22/09/2005 v 19:03 )
whitwa

Ano Mad Maxe jsem videl, ja jen doufam ze bude zitrek opravdu „ruzovy“

 
[21] Filosof (10/10/2005 v 15:54 )
Filosof

Samozřejmě nechci rozšiřovat paniku (ani můj článek neměl takovýto účel).

Leč:

  • dopravní síť potřebuje distribuční síť.. viděli jste někde vodinku (benzinka s vodikem)
  • co se krome ropy dneska lije do nasich elektraren? Atom.. asi do tretiny, uhli uz moc ne, zbyva cerne zlato

a tak.. :-)

 
[22] Gorvin (9/01/2006 v 14:32 )
Gorvin

Tak jsem si přečetl všechny komentáře a musím napsat také pár slov.

Problém ropného zlomu není v tom, že by se nedala ropa nahradit (z dlouhodobého hlediska), ale že v průběhu asi 10 let od jeho vypuknutí (možná i rychleji) se rozpadne ekonomika a hospodářství. V první fázi půjdou ceny VŠECH energií nahoru, protže každý by pak chtěl nahradit ropu plynem, uhlím, dřevem! Groula psal, že se nahradí uhlím, kterého je ještě hodně, nebo Meca, že se bude jezdit na dřevoplyn. Obávám se, že uhlí i dřevo bude tak cennou surovinou, že běžný člověk si ho nebude moc dovolit koupit.

Doprava a infrastruktura se pak začne rozpadat, obchod přestane fungovat tak jak jsme zvyklí a obchod má samozřejmě vliv na zaměstnanost. To je začarovaný kruh ropného zlomu. Zemědělci sice zřejmě budou pěstovat nějaké potraviny, ale když energie bude nesmírně drahá, málo kdo si je bude moct koupit. Hlavním problémem pak budou především

  1. jídlo a pití;
  2. teplo (topení) v zimě.

No a pak tu máme logickou úvahu: „když si nemůžu potraviny či energii koupit, tak si je prostě vezmu!“ A tak tomu může být i v mezinárodním jednání…

 
[23] pepa (10/02/2006 v 21:42 )
pepa

milý Gorvine,
při prohlížení netu a hesla ropný zlom jsem se dostal až na tvé stránky.zajíma­vé,poutavé.Teď k ropnému zlomu…dost lidí tady v diskusi projevuje neodůvodněný optimismus,prav­děpodobně způsobený představou…že…všechno se nějak vyřeší a…,že řešení je na dosah ruky..jen se k němu z důvodů…dejme tomu náročnosti..techno­logické a hlavně finanční zatím nepřistoupilo.
Tuhle představu nám nenápadně vtloukají do hlavy media…samozřejmě za tichého souhlasu a potlesku…mocných politiků,finančníků a kdovíkoho ještě.Leč..pochy­buji a nevěřím na růžové zítřky. V podstatě jsem šílený pesimista..lidstvo by možná dokázalo překonat nedostatek..jedné suroviny,ale čeká nás…celkový surovinový kolaps…a tím myslím,ropu,vo­du,potraviny,vy­lovené oceány,znečitšění ovzduší a globální oteplení…zvednutí hladiny moří a oceán,přelidnění…
Tohle samozřejmě nemá ze své hlavy,,všechno,­leč..při čtení zprávy Římského klubu vstávají docela vlasy hrůzou na hlavě.V podstatě to vypadá,že lidstvu v roce 1989 odzvonilo.
Jejky..no..trošku jsem se rozepsal a neučesal myšlenky…leč..abych nebyl pesimista až na půdu–taky věřím,že pokud bude lidstvo čelit „jen“ nedostatku ropy..s obtížemi to zvládne..ale zvládne.Pokud se vyhrotí těch problémů víc najednou…
Konenckonců..po dinosaurech přišli obratlovci:o))

 
[24] Vítek Červený (13/02/2006 v 16:31 )
Vítek Červený

Zdravím
Chtěl bych vlít trochu optimismu do víceméně pesimistického ladění zdejších příspěvků.

  1. Nevěřím na skokový zlom globálních dodávek ropy, krom toho že to odporuje zdravému rozumu že by najednou vyschla všechna ložiska, tak jsem zhlédl i odhady zásob ropy na cca 30–50 let.
  2. Tzn. Propast mezi poptávkou a nabídkou bude růst sice vytrvale ale spíše pozvolně než skokově. To bude vytvářet ekonomický tlak na využívání alternativních zdrojů které momentálně jsou drahé ale exisují. Nejperspektivněji se mi jeví energie slunce a na ni navázaná vodíková energetika (viz velmi zajímavé Gorvinovy stránky) nebo ve vzdálenějším horizntu snad zvládnutelná jaderná fůze.
  3. Jakmile je vyřešen dostatek levné energie, tak je vyřešen i problém materiálů. Veškeré plasty jsou tvořeny v zásadě pouze

z biogenních prvků H,C,N,O, kterých je všude dost a s dostatkem energie se z nich dají snadno synetizovat bez nutnosti používat ropu. Dále moře obsahují v podstatě nevyčerpatelné zásoby všech prvků mednělejevovi tabulky a opět s dostatkem energie se odtud dají získávat.

  1. Konec ropné ekonomiky tedy osobně vnímám spíš pozitivně než negativně, alespoň se konečně přestane znečišťovat tato planeta lidstvo se osvobodí od závislosti na omezených zdrojích a uvolní si ruce pro řešení ostatních palčivých problémů.
 
[25] mlcen (27/02/2006 v 08:46 )
mlcen

Jak to vidím já:
1.Vodíkový pohon je pěkná věc,ale k získání vodíku z vody je potřeba energie,která se musí někde vzít.Spotřeba energie je v dopravě ohromná-když vezmeme 1auto=výkon 50Kw,když těch motorů běží 100 000,dostaneme výkon 5000MW,to nepočítám letadla,vlaky,ka­miony…(Temelín má 1962MW).Na tom skončí i výroba z uhlí nebo biomasy.V našich podmínkách musíme ještě vzít v úvahu topení v zimě-i zemní plyn je fosilní palivo.
2.Mnohem vážnější problém, než doprava, je zemědělství.Bez umělých hnojiv klesnou výnosy na úroveň 19.století,ovšem bez nafty do traktorů stejně pole nikdo neobdělá a úrodu nesklidí.Nemluvě o tom,že nejlepší půda mizí pod dálnicemi,prům­.zónami a satelitnímy městečky.Počet obyvatel od 19.století také vzrostl…
Nevěřím,že změna bude skoková,ale k nějakým podstatným změnám dnešního životního stylu každopádně dojde.

 
[26] miki (16/04/2006 v 22:29 )
miki

Zdravím.
Přátelé to co tu je psáno je s největší pravděpodobností ješte příliš růžové.Osobně si myslím, že „ropný zlom“, nebo jak to nazvat je reálný, ono se sice s dostatkem energie dá ze základních prvků H C N O vyrobit syntézou vše, na co jsme zvyklí z ropy. Ale ono té energie, je potřeba při syntéze nesrovnatelně více, než za spoluůčasti ropy kdy je v ní energie (větší část) již uložena ve formě energie ze slunce (a to trvalo po dobu mnoha miliónů let).A vodíková alternatziva paliva pro průmysl? Ptám se?: Kde se ten vodík vezme? Odpověď: No přeci ho vyrobíme z vody! Víme, že elektrolýza je v sočasné době (získávání prvků vodíku a kyslíku rozkladem vody pomocí elektrického proudu)min. 2× ale ve většině případů až 10× dražší než je energie získaná spotřebováním vyrobeného vodíku. To již je ekonomičtější tu energii vynaložit přímo na zamýšlený účel než postupovat přes vodík. A ta energie se musí zase někde vzít. Prostě pro lidstvo nastanou hubená léta. Tzv. trvale udržitelný rozvoj je po přepočítání na počet lidí na planetě zemi taky dost do
Sci-Fi, to by nás nesmělo být 6 miliard ale tak asi max. 0,5–1 miliarda. A vše by se odvíjelo od využití sluneční energie. No nakonec v takovém případě se dá nafta pro traktory na pole vyrobit právě na tom poli. Viz. metylester řepkového oleje.A praxe současného světa příliš nesvědčí o tom, že se lidstvo poučí, a bude na svém rozvoji pracovat s předstihem, spíše dojde k tomu, že současné zásoby se budou bezohledně těžit do doby kdy se cena ropy, zvýší na takovou úrověň kdy se vyrovná s cenou za alternativní zdroje energie. A ty nejsou zrovna levné, a není jich dost pro všechny, pokud se nenajde způsob jak zvládnout jadernou fůzi. Potom teprve nadejde doba kdy to lidé budou brát vážně. Ale to již bude pro většinu lidstva pozdě. Celé národy upadnou do chudoby.Já to,tak odehaduji na 18–19 stol-a pozor uhlí které bylo hybnou silou techn. revoluce v tomto stol. bude potom již velmi drahé aby se to mohlo zopakovat.Bohužel jsem dost smutný z toho co čeká moje děti v budoucnu.
Přesto si myslím, že konec civilizace to není. Lidstvo je nevyčerpatelný potenciál vědění a pracovitosti, když jim jde o „kejhák“.
miki47v@seznam.cz

 
[27] Fritjof Capra (10/06/2006 v 22:19 )
Fritjof Capra

Situace je opravdu vážná :o( ceny se šplhají nahoru http://www.euroekonom.cz/…%20ropy.html a vyšvihnout je do tříciferných čísel může jakýkoliv ?průser? v mexickém zálivu či kolem Iránu nebo nějakej sebebuch na ropné infrastruktuře kdekoliv na světě, přitom poptávka po ropě stále roste http://www.euroekonom.cz/…a-svet1.html a růst bude. Čína a Indie se o to postarají http://www.euroekonom.cz/…pa-cina.html a pokud bude mít potíže Bush (a jeho ekonomika) utáhnout obrovský nákupy ropy z ciziny http://www.euroekonom.cz/…opa2006.html tak nejen že se ekonomie sesype u nich ale jako domino se to poskládá všude http://www.euroekonom.cz/…-recese.html čehož jsou si ?snad? už za velkou louží vědomi http://www.mwm.cz/clanek1.php?… Ropný vrchol je holá realita, teď jde o to kdy http://www.petrol.cz/ropa/clanek.asp?… ČR je závislá jak na ropě tak na plynu na velkém bratru na východě http://www.petrol.cz/ropa/clanek.asp?… ale až Putin dostaví ropovod a plynovod do Asie tak se dá očekávat že uzavře strategický smlouvy s Čínou a EU bude moct libovolně vydírat. Situace je o to vážnější jelikož poptávka roste a nabídka klesá http://zlomropy.blogspot.com/ podobně jako u Saudů se předpokládá že celosvětová produkce ropy by každým rokem poklesla o 2%. O této situaci se už začíná hovořit ?otevřeně? jak v USA http://www.project-syndicate.org/…/nye30/Czech tak i v EU http://www.blisty.cz/art/25506.html a Řešení? Co má být tím řešením? Vodík? Hloupost! pokud není fúze není vodíku to jsou kupecké počty! A jak že to vypadá s tou fúzí? mhh cca 40–50let a může se začít využívat, ale co když to dopadne podobně jako francouzskej superphoenix? To jako není žádný náhradní řešení? mhh vypadá to tak že ne :o) OZE nepokrývá významější část spotřeby primární energie a klasický jádro by už nyní muselo být masivně podporováno což se jak vidno až na nějaké vyjímky neděje. Takže nám tu zbývájí vojenské arzenály.........

 

Zanechte také svůj komentář!






« 4 nové vzhledy pro Zen Garden | Typografie na českém internetu »