Weblog grafika ~ píše whitwa


Pozor! Vaše zobrazovací zařízení neumí obsah této stránky zobrazit s pokročilým formátováním (CSS). Pak možná přivítáte systém klávesových zkratek.


Menu vkládejte doprava!

Každý uživatel /až na některé orientální/ čte zleva doprava, většinou je zřetelný přechod z pozadí na obsahovou část stránky (u layoutů optimalizovaných na 800*600), překážka v podobně slopce s různým obsahem, jako je menu, reklama, statistiky a pod., překáží čtení. Drtivá většina uživatelů drží myš v pravé ruce, tudíž si kurzor „odkládá“ na pravou část obrazovky, takže menu v pravo je více „po ruce“ a pokud uživatel projíždí obsah webu, kurzor nalevo mu později při čtení zavazí, a stejně si ho nakonec uživatel, po klepnutí na položku menu, posune k pravé části obrazovky, kde i roluje (používá kolečko myši pro vertikální posun). Tohoto si můžete všimnout i sami na sobě. Vkládat menu vpravo musí být pro profesionálního webdesignera samozřejmostí, stejně tak jako že je to i důležitý element v přístupnosti a použitelnosti webu. Buďte user-friendly ;).

Popularity: 2% [?]

Napsáno 9/11/2005 v 15:17. RSS komentářů. TrackBack URI.

Komentáře (29)

[1] Blackman (9/11/2005 v 15:35 )
Blackman

Mozna te to prekvapi, ale ja na sobe tohle nepozoruji. Jsem pravak a stejne mivam kurzor tu vlevo, tu vpravo, tu uprostred. Nevim cim to. Snad jen, ze podvedome muj zrak pouta kurzor a proto si jej a s nim i svuj zrak automaticky navadim na obsah.

 
[2] von banhoff (9/11/2005 v 16:13 )
von banhoff

já sice mám taky radši menu vpravo, ale tak striktně bych to neviděl, když je kratší, tak se hodí i nahoru

 
[3] whitwa (9/11/2005 v 16:39 )
whitwa

Jasne, nahore je alternativa, nerikam ze menu musi byt vzdy vpravo na ukor horizontalniho umisteni – to sem vubec neplet ;).

 
[4] Dero (9/11/2005 v 16:48 )
Dero

Nesouhlasím. Nastuduj si něco o zlatém řezu a uvědom si, že je mnohem důležitější místo, kde si člověk menu všimne než místo, ke kterému má blízko myší.

Mně osobně stačí zcela nepatrný pohyb myší k tomu, abych se kurzorem ocitl na druhé straně obrazovky. Běžně se myší najezdím mnoho a mnoho kilometrů. Ale když si menu nemůžu sekundu dvě všimnout, tak to je pro mě problém.

Mimochodem, k tomu zlatému řezu, člověk se orientuje spíše nahoru a doleva, zkoumá-li nějakou plochu. Ten kouzelný poměr je 1,618:1 = 1:0,618.

http://www.pixy.cz/…_archiv.html#…

 
[5] Jódlující bernardýn (9/11/2005 v 17:32 )
Jódlující bernardýn

Nesmysl. Díváš se na to moc černobíle. Vždy záleží na konkrétním případu (např. počet sloupců v layoutu, jeho šířka, celkové rozvržení…)

Nejde to takhle paušalizovat pro všechny layouty se slovy „vkládat menu vpravo musí být pro profesionálního webdesignera samozřejmostí“

 
[6] Timy (9/11/2005 v 18:37 )
Timy

Také nesouhlasím, je to hlavně záležitost designu. Menu vlevo zase padne uživateli okamžitě do oka, nepřehlédne ho, nemusí ho hledat.

Umístění menu nejde v žádném případě takto zobecnit. Imho není chyba vrazit menu kamkoliv (vlevo, vpravo, nahoru), kromě spodní části webu nebo nějakých dalších extrémů.

 
[7] meca (9/11/2005 v 19:13 )
meca

Ano, neni to černobílé a já hlavně myslím, že jde právě o to, aby si návštěvník menu nevšiml, než všiml.

Hlavní je na webu obsah ne? Dávám menu do prava proto, že návštěvníka zájímá až na druhý oko, nebo-li, až poté, co zjistí, co chtěl zjistit z obsahu.. Nebo naopak až zjistí, že nic z obsahu nezjistil ;)

Prostě, myslím, že ať je navigace nahoře, vlevo, vpravo, uprostřed nebo na severozápadě, návštěvník (uživatel) si ho všimne pokud si ho všimnout bude chtít a vnucovat ho mi příjde naprosto od věci…

Btw, těďkon jsem si vzpomínal, co dělám s myší, když jsem na stránkách:

  1. Pokud čtu, tak s myší jezdím po textu a různě ho označuji… Asi aby při čtení nebyla taková nuda ;)
  2. Pokud roluji, „ukládám“ kurzor opravdu na pravou stranu monitoru. Na druhou stranu si stejnak všímám hlavní části a nesleduji, kde my kurzor zrovna lítá.
 
[8] whitwa (9/11/2005 v 19:26 )
whitwa

Tak drazí přátelé, dovolte mi reagovat :)

Menu musí uživatel rozpoznat hned po logu, toto víme každý, ale pokud je menu opravdu kvalitně ztvárněno, vyznačeno a grafik nad tímto aspektem přemýšlel, může být kdekoli a uživatel si ho všimne. Zlatý řez s horizontálním umístěním menu vlevo nebo v pravo nemá co dělat!
Stejně tak jako, že máte klávesnici vlevo pro vkládání obsahu a myš v pravo pro ovládání prohlížeče, tak proč nemít obsah vlevo a menu vpravo. Toto umístění je logické, příjemné. Přiroval bych to k tomu, jakoby vás někdo učil psát levou rukou, pokud jste praváci a naopak…

 
[9] meca (9/11/2005 v 19:37 )
meca

whitwa: Jo, líp by to neřekl ani Alan Delon, avšak největší problém je v tom, že ten spot vyzněl mainko drastičteji ;)

 
[10] whitwa (9/11/2005 v 19:39 )
whitwa

Fakt? Tak to se omlouvám :), mysl si občas se mnou hraje a aktualní vir mi leze na mozek :)

 
[11] Jódlující bernardýn (9/11/2005 v 22:08 )
Jódlující bernardýn

Dobře si to zaonačil :o)

BTW už na tebe taky leze „Vogelgrippe“? :)

 
[12] whitwa (9/11/2005 v 22:50 )
whitwa

Jen říkám fakta JoBe ;); jaký ?Vogelgrippe? ? WIT?

 
[13] Philip (9/11/2005 v 22:55 )
Philip

ja myslim ze u Blogu je menu na prave strane rozhodne nejlepsi, souhlasim, ale na normalnim webu rozhodne nesouhlasim… je hodne dalsi ch dobrych moznosti… a nekdy je dobre i menu ktere je dole, neco jako kdyz odstranite Start Bar, date si dolu Object dock s pruhlednym pozadim a hezky wallpaper pod nej :)

 
[14] quinux (9/11/2005 v 23:37 )
quinux

No z hlediska použitelnosti by mělo být menu vpravo, řekne Vám to snad každý odborník na použitelnost – v kurzech, které pořádá dobryweb.cz nebo h1.cz či v knize Použitelnost domovských stránek od Jakoba Nielsena se to dočtete taktéž. Ono jde spíše o to, že menu vlevo je již zažíté a každý uživatel ho automaticky tedy vlevo hledá, když mu ho dáte doprava může se stát, že ho zmatete. ;o)

 
[15] quinux (9/11/2005 v 23:38 )
quinux

No z hlediska použitelnosti by mělo být menu vpravo..

Tedy mělo by být vlevo samozřejmně – jsem se poplet :-D

 
[16] Misha (10/11/2005 v 12:31 )
Misha

takové pojednávání o ničem. Proč mají teda prohlížeče defaultně sidebary vlevo, proč je tlačítko Start ve windows vlevo… menu vpravo se rozšířilo až s nástupem blogů, před tím se s ním člověk setkal jen zřídka. Říct, že menu vpravo je jediné správné je jako říct, že jezdit na silnici vpravo je jediné vhodné řešení. Proč potom jezdí část světa vlevo?:)

 
[17] whitwa (10/11/2005 v 12:37 )
whitwa

Něco má svůj záčátek a svůj konec. Začátek toho samého nemůže být na jeho konci (narážím na Start ve Windows). Pleteš sem věci, které s tímto tak blízce nesouvisí… ;). Věc, která je zažitá, není zákonitě věcí správnou!

 
[18] von banhoff (10/11/2005 v 13:02 )
von banhoff

to s tím tlačítkem Start není zrovinka nejlepší příklad, MS není moc velký odborník na GUI :)
ale v době css a php je asi nejlepší kompromis mít menu jak nalevo, tak napravo a uživatel ať si mezi nimi vybere při přepnutí stylů

 
[19] Mingan (10/11/2005 v 21:25 )
Mingan

Osobně preferuji menu vpravo, ale je pravda, že když člověk dělá pro firmu třeba, tak je lepší menu vlevo, je zažitější. Na blog se nebojím dát menu vpravo. Několik důvodů: nikdo tam nechodí (až an záhadné indické domény), když tam někdo vleze tak omylem a stejně hledá akorát tlačítko zpět :-)

 
[20] Clue (10/11/2005 v 23:22 )
Clue

Jsem levak, ale mys pouzivam pravou. Menu v pravo mi vic vadi, nez sedne.
Menu nemusi slouzit jen jako navigace. Je to i forma takoveho skromneho prehledu, co vsechno na strankach najdete.
Kdyz se ocitnu na nový stránce, nezajimaji me uvodni reci (vítejte apod.), chci preci vedet, zda na tomhle webu najdu to, co potrebuju … A jelikoz ctu zleva doprava, menu umistene nalevo je na spravnem miste.

 
[21] Jan Rozehnal (11/11/2005 v 09:20 )
Jan Rozehnal

Nemyslím si, že menu v pravo má nějaké výhody od levého. Ani si nemyslím že levák/pravák se zaměřuje na jednu oblast více.

Menu v pravo není samozřejmostí, ale myslím že dobrý nápad. U nás se čte z leva do prava a menu nebo sidebar nalevo může rušit.

Ale jistě to funguje i naopak – někoho ruší sidebar v pravo apod.

 
[22] Ronnie (11/11/2005 v 11:00 )
Ronnie

OT: „Něco má svůj záčátek a svůj konec“
Jseš filozof, v Antice by to byl vcelku revoluční názor, pokud bys to takhle prosazoval, možná bys přišel i o hlavu:))

Co se tyče menu, je fakt, že to, co je zažité je automaticky i správné. Nejlepší řešení předvedl Vít Dlouhý, na svém blogu umožňuje obě řešení. Souhlasím s quinuxem, podle dostupných výsledků testů je pravé menu pro lidi nezvyklé (katastrofální, pokud má uživatel 800*600 a stránka je dělaná pro větší rozlišení)

 
[23] Tomáš Balog (11/11/2005 v 14:46 )
Tomáš Balog

Já osobně si myslím, že umístění menu je zcela individuální a záleží na tvůrci.
Říkat, že menu má být jenom vpravo je kravina …
Uděláš web o 3 sloupcích … a dáš menu doprava?
Neříkej…
Jistě ho dáš asi doleva, nebo umístíš horizontálně. Pro blog je menu vpravo asi opravdu nejlepší, jelikož leyout blogu bývá většinou hodně úzký, čili není problém s hledáním menu.

Ale menu vlevo … je klasika, často se používá i software a hodně lidí si na menu vlevo zvyklo. Jelikož čtou (snad) všichni zleva doprava, tak menu vlevo vidí hned a není o čem diskutovat. Já se třeba prve mrknu na úvodník a pak hned koukám na co bych klikl v menu a většiou mrknu hned doleva.

 
[24] whitwa (11/11/2005 v 18:43 )
whitwa

Bavim se o dvousloupcovem layoutu postavenem pro rozliseni 800*600, je pravda, ze jsem to mohl zminit. Ale za svym nazorem pro tento typ layoutu si pevne stojim.
Jak jsem rikal – grafika musi byt tak dobre zvladnuta, aby bylo menu viditelne na prvni pohled. A pokud tomuto tak je, je uzivateli jedno jestli je vlevo nebo vpravo. Proto, pokud toto splnime, menu umistime vpravo, jelikoz … jak rikam ve spotu ;)

 
[25] wizard (13/11/2005 v 20:07 )
wizard

Levé menu má jednu jasnou výhodu, je zažité. Sám ovšem používám menu vpravo.

 
[26] Jan Brašna (14/11/2005 v 02:18 )
Jan Brašna

Silně záleží na obsahu resp. charakteru webu. Tohle se nedá generalizovat. Nehledě na to, že obecně na pravé straně bývají kontextové prvky, menu tam člověk hledá až jako doplněk, nikoliv primárně.

 
[27] Mirecyech (23/11/2005 v 17:04 )
Mirecyech

Me vic sedi menu v levo. Ted jsem to na sobe pozoroval. Jsem levak a mys opravdu odkladam nalevo. Ale pokud mys chytnu do prave ruky je mylim menu na pravo bliz ke kurzoru. Ale o kolik vic clovek „najezdi“? Citlivost misi mam takvelkou ze pohnu jen o kousek. Schvalne zkusim v novem dyzajnu hodit menu napravo co na to reknou uzivatele.

 
[28] max (23/11/2005 v 20:48 )
max

osobne si myslim, ze su ovela dolezitejsie problemy pouzitelnosti a pristupnosti ako je „menu“ (hlavne ked si spomeniem na to ze mam stranku na webzdrama:-DD [pomale nacitavanie…niekedy az vobec..])

 
[29] ivusko (3/12/2005 v 22:35 )
ivusko

nedalo mi nezareagovat. podla mna a mojich skusenosti je lepsie davat pri firemnych strankach menu v lavo alebo navrch. vacsina zakaznikov to aj tak chce, lebo je to dost zauzivane. ako tu uz bolo spominane, tak pre blog je to asi lepsie vpravo. pre vacsi portal ale urcite vlavo.

 

Zanechte také svůj komentář!






« Vacom uvádí širokoúhlý Tablet | Napište si do budoucnosti »